Mandag d. 17. august 2015                                        RETUR

Mammutter, regntøj og en enorm ”thunder storm”

Vi vågnede op i vores enorme ”mobile home” og nød udsigten til græssende ponyer i dalen – øj! Bilens køkken fik hurtigt leveret kaffe, og så fik vi pakket ordentligt ud, så her lignede et hjem – et camping-hjem i luksusudgave. Morgenmaden blev spist i køkkenet på de bløde sæder ved vinduet, og bacon, æg, juice mm. konkurrerede kraftigt med udsigten om opmærksomheden.

IMG_1486 IMG_1489

Ude ved bilen skulle vi passe på, når vi steg ud ind og ud. Den var dækket af et tykt lag rødt støv fra vejene op til stedet, og får man støvet først på tøjet, så er det faktisk ikke til at vaske af igen.

Det var nærmest middag, før vi tøffede mod Rapid City, men først rundede vi lige det meget lokale ”Mammoth Site”, som jo var én af hoverårsagerne til, at vi er netop her igen. ”Mammoth Site” var både om- og udbygget i forhold til sidst, da vi besøgte stedet i 2009, men vi havde svært ved at se, hvor der var gravet, på trods af at 20 nye mammutter var dukket op på de seks år, så nu havde man i alt fundet 61 individer – stadig alle drenge!

Vi startede med en film i biografen, som flot viste, hvad der var sket geologisk for at danne hullet, og hvordan alle de unge han-elefanter var droppet i fælden med det varme vand og det grønne græs uden de ”kloge” hunners vejledning. Det overraskede mig at se, at det ”kun” er 26.000 tusind år siden de store kæmper græssede her på sletterne.

Se hele historien her – fra sidste gang vi var her.

IMG_2943 IMG_2938

Vi nød stedet i 2½ time, købte en ny fleece-jakke til Hanne (den gamle blev slidt op) og en fotobog, og så sagde vi på gensyn – vi skal nok forbi igen om ti års tid.

Nu var der ca. 50 miles kørsel mod nord til Rapid City af motorvej 79, som var næsten helt bilfri hen over græslandskabet helt uden træer i South Dakota. Det er et ensomt landskab, men det er stadig prærie, og her er masser af moderne, sorte bisoner – de hedder dog køer i dag.

Efter en times kørsel fandt vi det enorme ”Cabalas Outdoor Center”, som kan levere alt i udstyr til udendørsliv, dvs. geværer, fiskegrej, sko, støvler, telte osv. Det hele er smalet i en enorm hal, der er smukt udsmykket med opstillinger af udstoppede dyr på malede baggrunde og bjergtoppe, som ville få ethvert naturhistorisk museum i Europa til at blegne af misundelse. Hele spektret fra bison til isbjørne er doneret af jægere. Har du selv lyst til at suse rundt på gangene i butikken – en virtuel tour – så tryk på billedet nedenfor.

Vi gik længe rundt før vi valgte netop det vandretøj, som vi helst ville have, så nu er vi indehavere af ens regntøj – noget vi plejer at grine af, når vi ser ens-klædte par, men det var altså det bedste til prisen. Jeg fik også indkøbt en kikkert magen til den, som jeg forliste i Australien, da emsige rengøringsfolk tvang os ud af et hotelværelse uden at give os tid til at checke skabe og skuffer – og absolut ikke havde fundet nogen kikkert, da vi ringede til dem!

Vi var sent på den, så shopping i mall’en ved siden af Cabalas blev droppet. I stedet tog vi Walmart, som leverede lidt tøj, aftensmad i form af ribben til grillen og den nye årgang af vores ”Rand McNally” USA-kort til 7$ - det skal vi altid have!

På den timelange hjemkørsel over de ensomme vidder kunne vi hurtigt regne ud, at vi ville løbe tør for vin under 1½ times stegning af ribbenene på grillen, men dette blev løst i Hot Springs, samtidig med at et par bøffer, som kun krævede 1½ minut på hver side forkortede hele tilberednings-processen. (Jamen – så behøvede vi jo ikke ekstra vin?)

Nu var det tid til at afprøve Hot Tub’en lige uden for bilen, så vi sænkede os ned i det 40 grader varme vand og beundrede lynene, der oplyste mørket i horisonten. Uvejret kom nærmere, og da vi besluttede os for at gå ind, fik vi de første dryp. Vi var dårligt kommet ind, før regnen piskede ned, og en voldsom ”thunder storm” lavede lysshow den næste times tid.

Vi slukkede alt lyset og nød forestillingen, mens jeg forsøgte at fange et par lyn med kameraet. Det var buldermørkt, så den lyse himmel på billedet skyldes lynene i skyerne. Det hele kulminerede med et gigantisk brag lige over os, der fik det hele til at ryste – og så var der kun regn tilbage. Vi fik nogle voldsomme byger i løbet af natten, men det var intet problem at sove fra dem – og vores støv-røde bil var HELT ren om morgenen.

Til Toppen               Hop til forrige dag                          Hop til næste dag