Tedeschi Trucks Band, 11. april 2019, Amager
Bio, København
En helt unik guitarlyd i et sammenkog af næsten
alle tænkelige musikgenrer Retur
Jeg er castet dårligt
som publikum til denne koncert. Jeg har hørt to af dette bands skiver én gang
i løbet af de sidste to uger, og jeg strandede begge gange med tanken:
”Kedeligt – men det er helt sikkert bedre live!” Men nu kom jeg jo med på et
afbud. Susan Tedeschi lægger
voluminøst ud med hæsblæsende vejrtrækningsøvelser gennem stemmebåndet og
lunge-work-out, der kan tage pusten fra selv en
blæsebælg – og give mig lyst til at forlade koncerten efter tre numre. Det
gjorde jeg heldigvis ikke – for herefter gik luften af ballonen, og resten af
koncerten foregik vokalmæssigt i et helt andet og meget behageligt leje. Det skadede absolut
heller ikke, at den fremragende sanger Mike Mattison
trådte i karakter (og frem på scenen) og foldede sig ud, som han tidligere
har gjort i ”Derek Trucks Band”, hvor han også bidrog med sangskrivningen –
det var topklasse. Til gengæld var jeg
måske ikke helt så imponeret over hverken bassisten Brandon Boone eller
keyboard-spilleren Gabe Dixon. Sidstnævnte har spillet med både Paul
McCartney, Allison Kraus og Supertramp, men specielt Mr. Boone forfaldt til
bum-bum-bass, og var kun enkelte gange ude i mere
eksotiske løb på gribebrættet – løb på scenen var der intet af – han var
sømmet til scenen gennem næsten tre timer. Begge de herrer fik
jævnligt besøg af kapelmesteren Derek Trucks, der overvågede alle deres
bevægelser – det lagde måske også en dæmper på de to herrer, der kun har
været med i bandet siden begyndelsen af året. Så var der til gengæld
ikke så lidt mere liv i den meget aktive, hoppende og dansende blæsersektion,
hvor specielt saxofonisten Kebbi Williams nærmest
gik amok, når han brugte sit mekaniske blæse-vidunder til at hyperventilere
gennem og, mens han hoppede helt vildt på stedet, nærmest gik i trance bag de
store solbriller. Igen var Derek Trucks nærværende med sin roligt,
overvågende tilstedeværelse og styrede løjerne – eller måske ville han bare
være tæt på og yde førstehjælp, hvis Kebbi
besvimede? Ephraim Owens på
trompet og Elizabeth Lea på trombone havde også deres øjeblikke, hvor de fik
lov til at gå amok – og gjorde det. Herligt! Hele bandet er flot
sammenspillet – der er INGEN tilfældigheder på scenen, selv om der er plads
til improvisationer. Det var vist kun korsangerne Mark Rivers og Alecia Chakour, der var lidt
anonyme gennem hele koncerten. Til gengæld var jeg
ikke så imponeret over de to trommeslagere – til at begynde med! J.J. Johnson
(til venstre) og Tyler Greenwell (ikke overraskende
til højre) spillede i lang tid, som om de havde tallerkener under armene. Man
er jo vant til at se rock-trommeslagere fægte vildt til højre og venstre, så
deres afdæmpede trommespil, som begrænsede sig til små vip med håndleddene,
virkede lidt for laid-back til at starte med, men
måske skulle de bare spille sig varme. I hvert fald åbnede deres spil – og
ikke mindst samspil – sig op i slutningen at første sæt, som varede præcis en
time. Så meget, at Fru
Tedeschi på et tidspunkt lagde guitaren og mikrofonen fra sig og blot stod og
betragtede de to ekvilibrister, der med fuld øjenkontakt udførte små synkrone
mirakler – det var flot! Derek Trucks guitarlyd
kræver en længere afhandling at beskrive. Han slå strengene an med en løs
hånd ved at vifte med fingrene, guitaren kan lyde som en citar, eller han
spiller syngende slide med en steel-finger. Der er
meget fingerspil, og uden anslag kan han få tonerne trukket ud af strengene
med en symfonisk effekt – det burde ikke beskrives – det skal bare opleves. Mod slutningen af
koncerten udførte Susan Tedeschi og Mike Mattison
et sang-stunt, hvor deres vokaler der var ekstremt synkroniseret uden
egentligt rytme, hvor tonerne susede op og ned i perfekt match – imponerende.
Der var også adskillige eksempler på, at musikken stoppede så brat, at man
troede nogen havde hugget forsyningskablet over – for så at starte lige så
voldsomt igen. Atomar præcision! I andre numre spillede bandet sig selv ned i
hastighed og volumen, så man troede de ville gå i en slags koma – kun for at
eksplodere i et nyt crescendo, som førte nummeret videre i en helt andet
retning. Flot, flot samspil. Det er umuligt for mig
at sætte et mærkat på denne musikalske oplevelse. Det er en sammenkogt ret af
blues, jazz, rock, country og americano på en elegant og ubesværet måde. Susan Tedeschi talte ganske
lidt til publikum under hele koncerten, og der var ingen snak mellem
musikerne i løbet af de næsten tre timer. Men de fleste af disse musikere har
spillet sammen siden 2010, så måske behøver de ikke at kommunikere på scenen.
Derek Trucks virkede nærmest introvert, og det hele blev understreget efter
ekstranummeret, hvor Fru Tedeschi pligtskyldigt takkede pænt af og vinkede
til publikum, men resten af bandet allerede havde forladt scenen. Det er
første gang i mange år – hvis ikke nogensinde, at jeg ser en koncert afslutte
uden at hele bandet går frem på scenen og siger farvel til publikum – det
virkede meget underligt efter en så intents og flot sammenspillet koncert. Men igen … jeg er nok
bare en gammel rock-dinosaur, der var fejl-castet til denne koncert … som jeg
absolut ikke ville have undværet. Tak til Ejnar for at give mig muligheden. Se alle foto i høj
opløsning her: LINK Setliste … igen fra www.setlist.fm: Set 1 (60 minutter) 2.
The Letter (The Box Tops cover) 4.
Bird on the Wire(Leonard Cohen cover) 5.
Keep On Growing (Derek and the Dominos cover) 7.
Down in the Flood (Bob Dylan cover) 8.
Idle Wind Set 2 (90 minutter) 9.
Rollin' and Tumblin' (Hambone Willie Newbern cover) 11. Don't Keep Me Wonderin' (The Allman Brothers Band cover) 13. Leaving Trunk (Sleepy John Estes cover) 14. Volunteered Slavery (Rahsaan Roland Kirk cover) 16. Bound for Glory 17. I Pity the Fool (Bobby “Blue” Bland cover) 18. The Storm (including Whipping Post) Encore (15 minutter) 19. Don't Cry No More (Bobby “Blue” Bland cover) |