Tirsdag d. 25. august 2015                                         RETUR

Vandfald og gejsere … en rigtig Yellowstone-dag

Morgen- og frokost-tilberedningen blev klaret på hotelværelset – det var en tynd omgang HELT uden gejser-udbrud udenfor vinduet – kun kedelige damp-fontæner fra de glatte gejserbakker … man bliver hurtigt krævende.

Første mål efter ud-checkning fra ”Old Faithful Inn” var en gåtur ved ”Yellowstone River Lower Falls”, hvor vi ville gå den tur, som vi sprang over sidste gang. Turen dertil var helt almindelig vej med helt almindelige varme kilder … det ER et meget specielt landskab.

Uncle Tom’s Trail” udgik fra en meget overfyldt parkering, og vi var lykkelige for at vi startede turen allerede lidt efter 11 – det lignede endnu en varm dag. I modsætning til i gamle dage, hvor den stejle tur ned til udsigtspunktet gik via træ- og reb-stiger, så var turen nu via stejle asfalterede stier og 328 trin på metaltrapper sat ind på klipperne i bedste NPS-stil. (Hanne talte efter … og det passede!)

IMG_0354_stitch1Udsigten i den klare sol var perfekt med den permanente regnbue over ”Lower Falls”, og alle fotograferede alle på skift med den imponerende baggrund. På vej op gentog vi opstillingen fra sidste gang med ”Yellowstone Canyon” i baggrunden – gode ting kan ikke gøres for tit.

Pænt varme efter opstigningen kørte vi tilbage mod ”Norris Geyser Basin”, hvor der også var kamp om parkeringspladserne, men vi var svineheldige.

Vi tog ”den lange” tur først, og ved ”Steamboat Geyser” besluttede vi sammen med en grå sky at holde frokost, nu det var lidt køligere. To minutter senere fik vi selskab af NPS Rangeren Troy, der var pensionist i Arizona og nu frivillig ranger i Yellowstone. Han mindede mig ufatteligt meget om Disney’s elskelige prototype NPS Ranger ”J. Audobon Woodlore” … som har gjort ham selskab på billedet nedenfor, hvis man kigger godt efter!

Troy overvejede at tage til København, hvis han alligevel var i Munchen (!), hvor han planlagde at holde ferie i september, så vi reklamerede for alt lige fra Rosenborg til Fredensborg Slot. Troy holdt nu et foredrag for de tilfældigt tilstedeværende om Yellowstones ”opdagelse” af den hvide mand, oprettelsen som National park i 1872 af vor Præsident-ven Ulysses S. Grant og fysikken bag gejsere … specielt ”Steamboat” foran os, som tydeligvis drænede de nærliggende gejsere for vand, inden den selv gik i udbrud. En indikator på dette udbrud var temperaturen i undergrunden, som nu blev monitoreret dagligt.

Efter foredraget gik turen videre rundt i ”Norris”, og det var efterhånden kvælende varmt ud over hvad svovldampene bidrog til. Tilbage ved Norris Museet blev vi tiltrukket af en høj susen, som viste sig at stamme fra en voldsomt kraftig dampstråle, der som en damp-fløjte dannede en regnbue i solskinnet.

IMG_3562 IMG_3567

Vi besluttede at udsætte turen rundt i dette basin, som reelt er en trykkoger i denne varme, men vi blev alligevel tiltrukket af den karismatiske ”fumarole”, som Tray havde fortalt, at en gejser uden vand hedder … derfor øgenavnet dampfløjten.

Vi kørte nu videre mod aftenens mål, Mammoth, hvor et vejarbejde forsinkede os i en halv time, men alligevel var vores hytte ikke klar kl. 17, da vi ankom. Vi kiggede lidt på de store elk-hjote, der holder til omkring dette hotel, da her er grønt græs … og ingen ulve.

IMG_2216 IMG_2207

Det viste sig, at hytte 33A lå med den flotteste udsigt til de hvis aflejringer på størrelse med bjerge her ved Mammoth Hot Springs. Vi nød en kold øl på terrassen, badede, og så var vi klar til intro-mødet kl. 19 til de næste par dages ”Elk & Wolf Fall Tour”, som var ét af denne rejses egentlige formål.

Vi indfandt os på første sal på Mammoth Hot Springs Hotel, der helt usædvanligt IKKE var omringet af de store elk-hjorte, som eller nyder at være i fred for ulvene på de græs-grønne områder. Jessie Hendrix var vores unge, kvindelige ranger på turen, og hun forklarede om de kommende tre dage, og hun understregede, at der IKKE var garanti for at se nogen ulve. Alle på holdet – heraf kun to mænd – var kommet for at se ulve! De andre på holdet fortalte om store skovbrande i Colorado og Idaho/Washington, og flere sagde, at man ikke kunne se bjergene i Grand Teton på grund af røgen – jamen så havde det jo været røg, der var skyld i disen på turen fra Hot Springs – det gik først op for os nu.

Aftensmaden blev indtaget på ”Mammoth Terrace” i form af chili-gryde til mig og kylling til Hanne med fornuftige øl til, og så nød vi resten af aftenen på den lune terrasse foran hytten med en del af de andre tur-deltagere siddende på de nærliggende terrasser – nydende den tiltagende måne på den klare nattehimmel … flot flot!

Til Toppen               Hop til forrige dag                          Hop til næste dag